Кошик
473 відгуків
Гідравліка на Тягачі і Самоскиди, Спецтехніка і Робототехніка
+380 (67) 450-92-03
Кошик

Класифікація мастильних масел. Як вибрати гідравлічне масло?

В якості мастильних матеріалів використовуються нафтові (мінеральні) і синтетичні мастильні масла.

Нафтові масла - це рідкі суміші висококиплячих вуглеводнів, які одержують дистиляцією нафти або видаленням небажаних компонентів з гудронів. На основі нафтових масел одержують пластичні і технологічні мастила, мастильно-охолоджуючі і гідравлічні рідини та ін.

Мастильні матеріали розрізнятися по вихідної сировини і походженням:

– мінеральні, або нафтові - основна групою випускаються мастильних масел. Їх отримують при відповідній переробці нафти. За способом отримання такі матеріали класифікуються на дистилятні, залишкові, компаундированные або змішані;

– рослинні і тварини, що мають органічне походження. Рослинні масла отримують шляхом переробки насіння певних рослин, а тваринні масла виробляють з тваринних жирів. Органічні олії мають більш високі змащувальні властивості і більш низькою термічною стійкістю. У зв'язку з цим їх частіше використовують у суміші з нафтовими.

– синтетичні, одержувані з різного вихідного сировини багатьма методами (каталітична полімеризація рідких або газоподібних вуглеводнів нафтового і нафтового сировини; синтез кремнійорганічних сполук – полисиликонов; отримання фтороуглеродных масел). Синтетичні масла володіють всіма необхідними властивостями, однак, з-за високої вартості їх виробництва застосовуються тільки в самих відповідальних вузлах тертя.

За зовнішнім станом мастильні матеріали діляться на:

– рідкі мастильні масла, які в звичайних умовах є рідинами, що володіють текучістю (нафтові і рослинні масла);

– пластичні, або консистентні, мастила, які в звичайних умовах знаходяться в мазеобразном стані (технічний вазелін, солидолы, консталины, жири та ін). Вони поділяються на антифрикційні, консерваційні, ущільнювальні та ін;

– тверді мастильні матеріали, які не змінюють свого стану під дією температури, тиску і т. п. (графіт, слюда, тальк і ін). Їх зазвичай застосовують в суміші з рідкими або пластичними мастильними матеріалами.

За призначенням мастильні матеріали діляться на олії:

– моторні, призначені для двигунів внутрішнього згоряння (бензинових, дизельних, авіаційних);

– трансмісійні, що застосовуються в трансмісіях тракторів, автомобілів, комбайнів, самохідних та інших машин;

– індустріальні, призначені головним чином для верстатів;

гідравлічні масла для гідравлічних систем різних машин.

Також виділяють компресорні, приладові, циліндрові, електроізоляційні, вакуумні та ін. олії.

Для мінеральних (нафтових), а також синтетичних і напівсинтетичних масел була прийнята наступна класифікація:

1. Моторні масла. Особлива група масел, що відноситься до моторних олив – авіаційні масла. Крім авіаційних, з моторних масел умовно виділяють автомобільні масла і дизельні масла. Тобто, сукупність авіаційних автомобільних дизельних масел і є моторні масла. З дизельних масел окремо виділяють зимові дизельні масла. Крім того, дизельних масел виділяють масла груп Г, Д, Е.

2. Трансмісійні масла.

Фізико-хімічні властивості масел  

Для кожного з типів масел, залежно від призначення, окремі важливі характеристики.

В'язкість є однією з найважливіших характеристик мастильних масел, що визначають силу опору масляної плівки розриву. Чим міцніше масляна плівка на поверхні тертя, тим краще ущільнення кілець в циліндрах, зокрема для моторних масел, менше витрата масла на чад. Відповідно до нормативнотехнической документацією в'язкісно-температурні властивості моторних масел оцінюються індексом в'язкості.

В'язкість динамічна – це сила опору двох шарів мастильного матеріалу площею 1 см2, віддалених один від одного на відстані 1 см і переміщаються один щодо одного зі швидкістю 1 см/с. В'язкість кінематична визначається як відношення динамічної в'язкості до щільності рідини.

Індекс в'язкості – відносна величина, що показує ступінь зміни в'язкості залежно від температури. Індекс в'язкості розраховують за значеннями кінематичної в'язкості при 40 і 100 °С або знаходять за таблицями. В'язкісно-температурні властивості масел оцінюють також за кінематичної в'язкості при низькій температурі (0 і -18 °С).

Кінематична в'язкість моторних масел, використовуваних в мастильних системах автомобільних двигунів, дорівнює 4-14 мм2/с при 100 °С. З пониженням температури вона швидко збільшується, досягаючи при -18 °С значення 10000 мм2/с і більше. Масла з кінематичною в'язкістю 4-8 мм2/с використовують в зимовий час, з в'язкістю 10-14 мм2/с – влітку.

Температура застигання – це гранична температура, при якій масло втрачає рухливість. Масла, що мають температуру застигання -15 °С і вище, належать до літніх. Якщо ж температура застигання -20 °С і нижче, то масла відносяться до зимових. Температура застигання в якій-то мірою характеризує граничну температуру, при якій можливий запуск охолодженого двигуна. Однак, температура запуску двигуна на холоді залежать не стільки від температури застигання масла, скільки від величини його в'язкості при даній температурі.

Протизношувальні властивості характеризують здатність масла зменшувати інтенсивність зношування тертьових деталей, знижувати витрати енергії на подолання тертя. Ці властивості залежать від в'язкості і в'язкісно-температурної характеристики, мастильної здатності та чистоти масла.

Мийно-диспергуючі властивості поділяються на миючі та диспергуючі властивості. Миючі властивості характеризують здатність масла забезпечувати необхідну чистоту деталей двигуна і протистояти лакообразованію на гарячих поверхнях, а також перешкоджати прилипання вуглецевих сполук. Диспергуючі властивості характеризують здатність масла перешкоджати злипанню вуглецевих частинок, утримувати їх у стані стійкої суспензії і руйнувати великі частки продуктів окислення при їх появі.

Антиокислювальні властивості визначають стабільність масла, від якої залежить термін роботи мастил у двигунах, що характеризують їх здатність зберігати первинні властивості і протистояти зовнішньому впливу при нормальних температурах. Стійкість моторних олив до окислення підвищується при введенні антиокислювальних присадок.

Корозійна активність всіх масел залежить, насамперед, від вмісту в них сірчистих сполук, органічних і неорганічних кислот та інших продуктів окислення. В лабораторних умовах антикорозійні властивості моторних масел оцінюють по втраті маси свинцевих пластин (в розрахунку на 1 м2 поверхні) за час випробування при температурі 140 °С.

Корозійний знос деталей визначається також вихідним значенням лужності і швидкістю її зміни. Чим більше пропрацювала масло, тим нижче стає показник лужності. Тому показник лужності вводиться в число показників якості олії. Зольність масла дозволяє судити про кількість негорючих домішок в оліях без присадки, а в оліях з присадками – про кількість введених зольних присадок. Зольність визначають у лабораторних умовах і висловлюють процентним відношенням утворилася золи до маси проби масла, взятої для аналізу. Зольність масел, не містять присадок, не перевищує 0,02-0,025 % по масі. У олій з присадками зольність не повинна бути менше 0,4%, а у високоякісних марок масел не менше 1,15-1,65 % по масі.

Вміст механічних домішок і води. Механічних домішок у маслі без добавок не повинно бути, а в оліях з присадками їх значення не повинно перевищувати 0,015% по масі, причому механічні домішки не повинні надавати абразивної дії на тертьові поверхні. Вода в моторних маслах повинна бути відсутньою. Навіть невелика кількість води викликає деструкцію присадок, відбувається процес шламообразования.

Присадки застосовуються для додання масел нових властивостей або зміни існуючих.

Присадки підрозділяють:

на антиокислювальні – підвищують антиокислювальну стійкість олій;

антикорозійні захищають металеві поверхні від корозійного впливу кислото - і сірковмісних продуктів;

миючо-дисперсійні – сприяють зниженню відкладень продуктів окиснення на металевих поверхнях;

протизносні, протизадирні і антифрикційні – покращують змащувальні властивості масел;

депресорні – знижують температуру застигання масел;

антипінні – запобігають спінювання масел.

Гідравлічні масла

За призначенням гідравлічні олії ділять відповідно з областю застосування:

- для літальних апаратів, мобільного наземного, річкової і морської техніки;

- для гидротормозных і амортизаторних пристроїв різних машин;

- для гідроприводів, гидропередач і циркуляційних масляних систем різних агрегатів, машин і механізмів, складових обладнання промислових підприємств. Основна функція робочих рідин для гідравлічних систем - передача механічної енергії від її джерела до місця використання з зміною значення чи напрямку прикладеної сили.

Більшість масових сортів гідравлічних олій виробляють на основі добре очищених базових масел, одержуваних з рядових нафтових фракцій з використанням сучасних технологічних процесів екстракційної і гидрокаталитической очищення.

Фізико-хімічні та експлуатаційні властивості сучасних гідравлічних масел значно покращуються при введенні в них функціональних присадок - антиокислювальних, антикорозійних, протизносних, антипінних та ін Так, в таблиці нижче представлена інформація про найбільш поширених типах гідравлічних масел.

Властивості гідравлічних масел

Показник ВМГЗ Масло веретенне АУ
Індекс в'язкості, min 160  
Тим-ра спалаху у відкритому тиглі,°С, min 135 165
Тим-ра застигання, °С, max -60 мінус 45
Зольність, %, max 0,2 0,005
Кислотне число, мг КОН/1 г, min 0,4-1,0 0,07
В'язкість кінематична при 50°С,мм2./з, min 0,2 16-22 при 40 град.З
В'язкість кінематична при 40°С,мм2./з, min 1500 20000
Колір на колориметре, од. ЦНТ, max 1 2,5

Система позначення гідравлічних масел

Грунтуючись на в'язкості і складі присадок створена світова класифікація мінеральних гідравлічних масел.

У відповідності з ГОСТом позначення вітчизняних гідравлічних масел літери "МР" (мінеральне гідравлічне), цифр клас кінематичної в'язкості і букв, що вказують на групу масла за експлуатаційними властивостями.

Класи в'язкості гідравлічних масел

Клас в'язкості
Кінематична в'язкість при 40°С, мм2/c
Клас в'язкості
Кінематична в'язкість при 40°С, мм2/c
5
4,14-5,06
32
28,80-35,20
7
6,12-7,48
46
41,40-50,60
10
9,00-11,00
68
61,20-74,80
15
13,50-16,50
100
90,00-110,00
22
19,80-24,20
150
135,00- 165,00

Виділяють три групи масел:
 
Група А - нафтові масла без присадок, для малонавантажених гідросистем з шестеренними або поршневими насосами, що працюють при тиску до 15 МПа і максимальній температурі масла в обсязі до 80°С.
 
Група Б - масла з антиокислювальними і антикорозійними присадками. Призначені для средненапряженных гідросистем з різними насосами, що працюють при тиску до 2,5 МПа і температурі масла в обсязі понад 80°С.

Група В - добре очищені масла з антиокислювальні, антикорозійні і протизносними присадками. Призначені для гідросистем, що працюють при тиску більше 25 МПа і температурі масла в обсязі понад 90°С.

В олії всіх зазначених груп можуть бути введені загущають (в'язкісні) і антипінні присадки.

Компанія «Гидромаркет» пропонує широкий асортимент запчастин і змащувальних рідин і масло для гідравлічних систем самоскидів, автовозів, тягачів, напівпричепів, сміттєвозів, самохідних транспортних одиниць, призначених для великогабаритних перевезень. У нас можна купити гідравлічні масла з ємністю від 20 та 200 літрів, технічні рідини з різними присадками, що сприяють продовження експлуатаційного строку гідравлічних систем. 

Інші статті
  • Як вибрати будинок на колесах
    Затребуваність у такій техніці, як будинок на колесах в Україні, є основною класифікацією машин за конструктивним рішенням. Детальна знайомство з трейлерами та кемперами, особливостями їх внутрішнього оснащення та конфігурацією. Рекомендації щодо вибору відповідної моделі будинку на колесах, зокрема виходячи з типу опалення, спальних місць, оформлення стін та підлоги, комплектації кухні та санвузла. Інформація, яка допоможе вибрати підходящі рішення під сезонне або цілорічне використання.
  • Як вибрати підйомник для інвалідів
    Знайомство з витягами для інвалідів, які представлені сьогодні у продажу на ринку України. Що є дані механізми, за яких умов вони використовуються, якими перевагами наділені. Знайомство з основними класифікаціями інвалідних витягів залежно від типу приводу, рівня мобільності, типу конструкції, їх особливостей, нюансів застосування. Рекомендації фахівців, які допоможуть правильно вибрати модель під майбутні експлуатаційні умови без ризику та переплат.

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner