Причини поломок вала відбору потужності
Вал відбору потужності (ВОМ) – один з компонентів гідравлічної системи техніки спеціального призначення. Він призначається для передавання крутного моменту від двигуна машини на привод гідронасоса. Працює вал спільно з коробкою відбору потужності і встановлюється на спецтехніку або в заводських умовах або вже в процесі її переобладнання з метою гідрофікації.
На установку гідравлічної системи вирішуються багато власників машин, адже це найпростіший і надійний спосіб розширити її функціональні можливості і забезпечити роботу з різним навісним і причіпним устаткуванням. В залежності від того, з якими виконавчими механізмами буде працювати техніка, вал відбору потужності встановлюється на задню або передню вісь. При необхідності машину можна оснастити обома ВОМ. Особливо це актуально для багатофункціонального транспорту, який буде використовуватися для виконання певних завдань. Але слід розуміти, що в цьому випадку слід передбачити багатоконтурну гідравлічну систему.
Але, як і будь-який інший елемент контуру, в процесі експлуатації вал відбору потужності, може вийти з ладу. Відбутися це може в результаті природного зносу. Це незворотній процес, який неможливо виключити. Знос неминучий навіть у тому випадку, коли ваш ВОМ був хорошої якості і ви його експлуатували дуже акуратно. Але все ж нерідко виникають випадки, коли вал відбору потужності виходить з ладу задовго то настання природного зносу. Спробуємо визначити, чому так відбувається і що робити в тій чи іншій ситуації.
Як влаштований вал відбору потужності
Щоб зрозуміти, чому ВМО виходить з ладу, вміти виявити проблему і вирішити її, необхідно розуміти, як влаштований цей конструктивний елемент. До основних його компонентів відносять:
- один або кілька планетарних редукторів (валів);
- хвостовик: сприймає крутний момент, який передається від коробки відбору потужності;
- перемикач: призначений для включення і відключення механізму передачі енергії в ході роботи.
Вали відбору потужності бувають різних видів: залежні і незалежні, синхронні і несинхронні. Так, залежний ВМО працює спільно з муфтою зчеплення. Він вимагає окремого включення та відключення (здійснюється спеціальним важелем), але тільки після повної зупинки техніки. А ось незалежні моделі зовсім не пов'язані з муфтою, тобто можуть працювати і при рухається, і при стоїть техніці. У синхронних моделях кутова швидкість обертання безпосередньо залежить від швидкості переміщення техніки, а в несинхронних тегів – не пов'язана з режимом роботи транспортного засобу. Все це говорить про те, що кожен вид ВМО має свої конструктивні особливості, про які бажано знати, якщо, звичайно, ви плануєте самостійно обслуговувати машину. Також різне будову мають передні і задні ВОМ.
Найбільш поширені несправності ВОМ: як їх виявити та виправити
В процесі експлуатації вал відбору потужності може вийти з ладу раніше, ніж цього б хотілося. У своїй більшості незначні поломки можна усунути мінімальними зусиллями і з невеликими матеріальними вкладеннями. Але якщо проблема посилиться, то, швидше за все вузол необхідно буде міняти на новий. Тому фахівці рекомендують ретельно стежити за станом вузла і миттєво реагувати на зміни в роботі. Найбільш часто в процесі експлуатації ВМО виникають наступні несправності:
- Вал відбору потужності працює з пробуксовкою, не видає повного крутного моменту, а після виключення продовжує обертання. Одна з причин такого явища – порушення регулювання механізму управління, викликаного підвищеним зносом гальмівних стрічок. Якщо проблема у цьому, необхідно провести заміну зношеного елемента і відрегулювати механізм управління ВОМ. Але ще однією причиною пробуксовування може стати заїдання, забруднення і упори у з'єднаннях механізму. Воно проявить себе проблемами з перемиканням важеля управління ВОМ. Щоб відновити працездатність вузла, необхідно усунути причини, що викликають труднощі у роботі деталей і механізмів. Перевірте фіксацію важеля. Вона повинна бути чіткою і у виключеному, і у включеному стані.
- Поява в процесі роботи ВМО в корпусі заднього моста, шуму, стуку, рывкообразное обертання вала. Причина такої проблеми – знос шліців або зубів на валу коронної шестерні або знос підшипника. Усунути такі явища можна лише єдиним способом – заміною зношених компонентів.
- Надмірне осьове переміщення хвостовика ВОМ, яке можна відчути навіть рукою під час керування механізмом. Висока ймовірність, що відбулося відчутне ослаблення затягування гайки ВОМ. Це може статися в результаті експлуатації техніки в умовах підвищеної вібрації. Але також проблема може бути і в стиранні різьби гайки. У першому випадку її необхідно затягнути, а в другому – замінити на нову.
- Поява відчутного шуму, який буде ще більше наростати в міру підвищення навантаження. Причина цього – підвищений знос шліців, підшипників, сателітів їх осей. Усувається єдино можливим способом – заміною пошкоджених елементів на нові.
- Заїдання важеля управління валом відбору потужності. Висока ймовірність, що вийшов з ладу сам механізм посилення, тобто стакан пружини. Його можна спробувати відремонтувати, то спочатку варто розуміти весь ризик такої задумки: надійність виконаних робіт буде невисокою і вже найближчим часом він знову вийде з ладу, вимагаючи заміни на новий.
- Проблеми з перемиканням повідця з незалежного на синхронний привід. Швидше за все, кулачки муфти перемикання зносилися або зім'ялась. Якщо сталося перше, цей конструктивний елемент необхідно замінити на новий. Якщо ж сталося зминання, необхідно оцінити його ступінь і можливість вирівнювання із збереженням функціональності.
У будь-якому випадку при появі проблем з роботою валу відбору потужності механізм необхідно відключити, демонтувати з техніки, розібрати на складові елементи і уважно їх оглянути. Зверніть увагу: склянка знімається в зборі. Розібрати його самостійно досить складно. Необхідно чітко дотримуватися правильну послідовність дій, інакше можна просто зламати сайт. Після розбирання уважно візуально оцініть компоненти: якщо на корпусі будуть помітні сильні вм'ятини, тріщини в вушку, важіль валика управління, заклинювання, його бажано замінити на новий. Є висока ймовірність, що вузол незабаром знову вийде з ладу.
Самостійний ремонт або допомога спеціалістів?
Якщо ви в доскональності знайомі з особливостями роботи валу відбору потужності, його конструктивним рішенням і маєте всі належні інструменти, можете виконати ці роботи самостійно. Всі запчастини, які будуть потрібні при виконанні даних робіт, а також нові ВМО під певну техніку і експлуатаційні умови можна замовити в компанії «Hydromarket». Зверніть увагу: всі комплектуючі нові, сертифіковані і на них діють офіційні гарантії виробників.
Но, если есть сомнения в том, что вы сможете самостоятельно справиться с поставленными задачами, если нет времени на выполнение этих работ, лучше обратиться за профессиональной помощью на специализированные СТО компании «Гидромаркет» или вызвать мастеров к себе на объект. В этом случае вы можете на все 100% быть уверенными, что работоспособность вашего вала отбора мощности будет полностью восстановлена.
Все детали сотрудничества уточняйте заблаговременно у менеджеров компании.
- ТОП-5 виробників японських міні-тракторівОсновні причини популярності японських міні-тракторів – ключові переваги. Знайомство з ТОП-5 виробників даної техніки, а саме такими брендами як Kubota, Yanmar, Iseki, Mitsubishi, Shibaura, відмінними рисами кожного рішення, модельними рядами, технічними характеристиками. Японські міні-трактори — передове рішення для стабільної, функціональної та надійної роботи на присадибних ділянках, у фермерських господарствах, на полях, комунальній галузі та не тільки.
- Підйомні гідравлічні столи: все, що треба знати про обладнанняЗнайомство з гідравлічними підйомними столами, їх конструкцією та принципом роботи. Опис ключових переваг, характерних для даного обладнання, а також основних класифікацій з вантажопідйомності, конструктивного рішення, особливостей платформи, кількість секцій. Області застосування універсальних гідравлічних підйомних столів, а також ті роботи, з якими це обладнання справиться на практиці швидко, ефективно та безпечно.