Автоцистерни: види та конструкційні особливості
Категорія «техніка спеціального призначення» включає величезну кількість машин різного призначення. Серед транспортних засобів, що використовуються в нафтогазовій промисловості, будівництві, вантажоперевезеннях, заправці автомобільного та повітряного транспорту підвищеної попитом користуються автоцистерни. Розглянемо цю категорію спецтехніки більш докладно. Визначимо, які види існують, в чому особливість їх конструктивного вирішення.
Види автоцистерн виходячи з призначення
Автоцистерна – суцільнометалева ємність, розміщена на автомобільному шасі. Вона призначається для транспортування різних наливних вантажів, включаючи ті, які відносяться до категорії «небезпечні», харчові продукти, воду.
Тільки на перший погляд автомобільні цистерни можуть здатися схожими. Зовні велика частина з них виглядає більш, ніж заурядно: величезна ємність циліндричної форми з горловинами для заливки продукту. Такими були ці ємності в минулому столітті, але сьогодні ситуація кардинально змінилася. Класифікація сучасних автоцистерн дуже широке, що пов'язане з їх різноманітною сферою застосування. Сьогодні можна знайти транспортувальні ємність для будь-якого виду вантажу.
Так, в залежності від типу перевезених вантажів, всі автомобільні цистерни поділяються на дві масштабні категорії:
- Загального призначення. Призначаються для перевезення широкої номенклатури продукції нафтовидобувної промисловості.
- Спеціальні. Виготовляються спеціально під транспортування певних категорій товарів.
Автоцистерни загального призначення
Автоцистерни загального призначення додатково класифікуються на ємності для:
- Транспортування бензину, лигроина та інших світлих нафтопродуктів.
- Транспортування мінеральних масел, нафти та інших темних нафтопродуктів.
Світлі нафтопродукти відрізняються підвищеною вогненебезпечністю. Підвищений ризик несли б у собі ємності, обладнані нижнім зливом. Тому такі ємності комплектуються виключно заливними горловинами. В залежності від розмірів ємності, їх може бути кілька, переважно 2-3. Злив з них виконується верхній, через спеціальний ковпак. Темні нафтопродукти належать до іншого, більш низького класу пожежної небезпеки. Тому цистерни, що призначаються для їх перевезення, оснащуються нижніми зливними отворами з вбудованими кранами.
Завдяки такій класифікації і різному конструктивному рішенню істотно знизилася час проведення і трудомісткість робіт, пов'язаних з очищенням внутрішньої поверхні ємностей (обов'язковий момент при заливці різних видів палива). Також це дозволило збільшити безпеку транспортування нафтопродуктів.
Переважно такі цистерни виготовляються з нержавіючої сталі. Є термоізоляційні моделі, здатні підтримувати всередині ємності задану температуру і необхідний рівень вологості. Всередині передбачені перегородки, що гасять коливання, є можливість дозувати паливо при розвантаженні.
Спеціальні автоцистерни
У цієї категорії представлені автомобільні цистерни, призначені для перевезення:
- наливних вантажів підвищеної в'язкості;
- молока, патоки, вина, спирту і інших харчових продуктів;
- азотної, сірчаної, соляної та інших видів кислот;
- пропану, аміаку та інших зріджених газів;
- капролактана, пеку та інших твердіючих сумішей.
Також можна підібрати спеціальні ємності і для інших категорій наливних вантажів. Вони підходять не тільки для транспортування, але і для короткочасного зберігання продукту. Особливість спеціальних автоцистерн пов'язана зі специфікою кожної категорії вантажів. Так, для моделей, призначених для перевезення харчових продуктів одне з ключових вимог – безпека матеріалів, стійкість до появи і розвитку на стінках бактерій та інших мікроорганізмів. Автоцистерни, що призначаються для перевезення кислот, відрізняються інертністю по відношенню до небезпечних компонентів (кислоти не руйнують стінки).
Для зручності експлуатації і обслуговування, такі цистерни мають однакові рами, вузли для кріплення котла, ходові елементи і інші частини.
Знайомимося з конструктивними особливостями автомобільних цистерн
Автомобільні цистерни виготовляються згідно з вимогами Державних стандартів (Гостів) та інших затверджених нормативних документів. Їх конструктивне рішення залежить від призначення, тобто від виду перевезених вантажів. В обов'язковому порядку регламентуються наступні параметри:
- місткість/габаритні розміри;
- вантажопідйомність;
- форма, розміри перегородок, виконують функцію хвилерізів;
- механічна міцність;
- допустиме навантаження на вісь транспортного засобу.
Сьогодні широко експлуатуються автоцистерни з різними формами перерізу. Найбільш поширене рішення – у формі еліпса. Також не рідкісні ємності з перетином у вигляді кола. Деякі виробники випускають на ринок і моделі, що отримали назву «валізу». Зовні з торцевої вони схожі на квадрат або прямокутник, але краї заокруглені. Є і моделі з перемінним перетином, але вони не сильно поширені.
Тип перерізу автоцистерни в першу чергу залежить від конструктивних особливостей шасі. Переважно орієнтуються на навантаження, що розподіляється по осях, довжину рами і загальну вантажопідйомність. Також варто звернути увагу і на ряд інших моментів.
Конструкція автоцистерни: несуча або рамна
Це питання особливо актуальне для цистерн, виконаних у формі напівпричепа. Кількість платформ для їх розміщення може бути різним, починаючи від 1 до 4-х. Але найбільше поширення отримали автоцистерни-напівпричепи на двох - або тривісної платформі. Вони поєднують у собі надійність і практичність. А ось їх конструкція може бути:
- Несучої. Має низький центр ваги, що забезпечує рівномірний розподіл навантаження по всій несучій поверхні. Нерідко такі моделі виконуються з перемінним перетином, що дозволяє по мірі необхідності збільшувати вантажопідйомність, не змінюючи саме шасі. Додатковий захист резервуара забезпечується протиударними бічними посиленими накладками. Ззаду і з боків також передбачені противоподкатные бруси. Але такі моделі підходять для транспортування вантажів по хорошим дорогам. Для переміщення по місцевості з рухомими ґрунтами такий варіант не призначені.
- Рамной. Оптимальный выбор для цистерн, которые будут эксплуатироваться в местах с зыбким грунтами: торфяники, песок и пр. Края емкости у таких моделей имеют дополнительную защиту бортиками самой платформы. Но увеличить их грузоподъемность без увеличения грузоподъемности самого транспортного средства не представляется возможным. Центр тяжести в таких моделях расположен достаточно высоко, что вносит свои ограничения в скорость транспортировки. Необходимо будет придерживаться регламентируемых требований, избегать резких маневров на поворотах.
Важный конструктивный момент, который следует учитывать при выборе автоцистерны – материал изготовления, объем, тип шасси и пр. Со всеми этими аспектами потенциальных покупателей познакомят специалисты компании «Гидромаркет». Они помогут подобрать спецтехнику, которая окажется оптимальной для транспортировки вашей категории грузов в требуемом количестве и в определенных климатических, эксплуатационных условиях.
- Переробка сміття в Україні: питання, яке потребує комплексного підходуАктуальна проблема переробки сміття в Україні, показники у цифрах по нашій країні та країнах Європи, що підтверджують її серйозність. Знайомство з основними різновидами ресайклінгу, а також видами відходів, що подаються на переробку. Продукти, які можна отримати на виході шляхом утилізації відходів. Основні різновиди обладнання, яке може використовуватися на сміттєпереробних підприємствах, принцип їх влаштування, дії та види вихідної сировини.
- Вибираємо лебідку на трактор правильноЗнайомство з тракторними лебідками, їх основними різновидами, призначенням. Опис трелювальних лебідок та особливості їх використання у лісозаготівельній галузі, залежність місця встановлення на техніці від виду робіт, для яких вони призначаються. Тракторні лебідки, які стануть незамінним рішенням під час експлуатації техніки у поганих дорожніх умовах, на нестабільних ґрунтах, пересіченій місцевості. Опис основних видів, залежно від типу приводу. Рекомендації щодо вибору.