Пристрій та принцип роботи сучасного екскаватора
Екскаватор – одна з найбільш популярних категорій техніки спеціального призначення. Сфера використання таких машин є дуже широкою. І під кожну із них сучасні виробники випускають спеціальну лінійку техніки. Вона й оптимізована під виконання виїмки та переміщення ґрунту в особливих робочих умовах. Але, попри різноманітність модифікацій, пристрій та принцип роботи таких машин досить схожі. Познайомимося з ними докладніше.
Класифікація екскаваторів
Перш ніж переходити до розгляду пристрою екскаватора, познайомимося з його різновидами. Це дозволить зорієнтуватися у різноманітності пропозицій та підібрати варіант, який найбільшою мірою відповідатиме вашим запитам та особливостям майбутніх робіт. Так, на сьогодні передбачено 3 основні класифікації екскаваторів:
- По призначенню. На ринку широко представлені дорожньо-будівельні, розкривні, універсальні, кар'єрні, підземні екскаватори. Основна відмінність між ними – вид ковша, що йде в комплекті. Він може бути великою місткістю, посиленим, профільним, траншейним та ін.
- За конструктивним рішенням ходової частини. Тут виділяють колісні екскаватори на спеціальному або автомобільному шасі, гусеничні моделі. Своєю чергою, гусеничні машини можуть оснащуватися стрічками збільшеної ширини.
- За типом приводу виконавчого механізму. У роботу ківш сучасного екскаватора може наводитися від електричної або гідравлічної системи машини або бути комбінованим.
Завдяки такій різноманітності продукції покупцям вдається підбирати моделі, які максимально відповідатимуть певним експлуатаційним умовам.
Особливості влаштування екскаваторів
Незалежно від різновиду, будь-який сучасний екскаватор складатиметься з наступних основних компонентів:
- силовий агрегат;
- ходова;
- трансмісія;
- гідравлічна система;
- платформа з поворотним пристроєм;
- кабіна з органами управління;
- робоча стріла;
- електрична схема.
На поворотну платформу встановлюється двигун внутрішнього згоряння з охолодженням рідини. Вентилятор запускається в роботу автоматично, але також передбачено можливість ручного запуску. Енергія на виконавчі механізми передається від двигуна через електричну чи гідравлічну систему. Своєю чергою, поворотна платформа встановлюється на шасі, яке, як ми вже говорили, може бути колісним або гусеничним. Вона здатна обертатися навколо своєї осі на 360 0, що забезпечує підвищену зручність у виконанні робіт. На платформі розміщується кабіна оператора, а також стріла та її елементи управління. На стрілу встановлюється виконавчий механізм. У стандартному оснащенні – це ківш, але можливі й інші варіанти: гідромолоти, гідробури, віброзанурювачі та ін.
Таке конструктивне рішення мають як повногабаритні машини, так і міні-екскаватори. Особливу увагу сучасні виробники спецтехніки приділяють комфорту оператора. Передбачається закрита кабіна, в основному з панорамним склінням, система вентиляції, обігріву, кондиціонер, комфортне крісло з регулюванням, ергономічне розміщення елементів керування та ін.
Докладніше зупинимося на гідравлічній та електричній системі сучасного екскаватора.
Гідравлічна система
Гідравлічна система сучасних екскаваторів приводиться в дію гідронасосу. Найчастіше використовуються моделі аксіально-поршневого або шестерні типу. Вони одержують енергію безпосередньо від двигуна техніки через систему відбору потужності. Нерідко до системи додатково підключається невеликий насос, який запускатиме в роботу гідропідсилювачі елементів керування. Приводиться в дію він від шестерень газорозподільного механізму.
Рідке робоче середовище зберігається у спеціальному баку. Тут вона додатково охолоджується між виробничими циклами (природним шляхом або шляхом примусового обдування). У баку також передбачені фільтруючі елементи, що затримують забруднення та відстійник. З'єднуються всі елементи контуру або металевою трубопровідною обв'язкою або гнучкими шлангами. За герметичність з'єднання відповідають елементи ущільнення. Оператор керує перебігом робочої рідини через гідророзподільний клапан, переважно золотникового типу.
Також у гідравлічній системі сучасного екскаватора також передбачено:
- запобіжні клапани: скидають тиск у повітря при перевищенні допустимих показників, забезпечуючи стабільність роботи системи, мінімізуючи поломки;
- перепускні клапани: здатні переводити частину потоку гідробак, тим самим оптимізуючи продуктивність навісного обладнання;
- дросельні клапани: перекривають переріз магістралей, можуть регулювати робочі потоки;
- гідравлічні замки: запобігають перебігу робочого тіла у зворотному напрямку (часто встановлюються на виносних опорах).
Своєю чергою, переміщенням стріли управляють гідравлічні циліндри двосторонньої дії. Вони забезпечують її розворот, зміна кута монтажу рукояті та ін.
У сучасному екскаваторі гідравліка також використовується у провідних колесах (додаткове монтуються аксіально-поршневі гідромотори), що дозволяє коригувати швидкість руху шляхом зміни тиску у гідросистемі. Ще елементи, що працюють на рідкому середовищі – гідропідсилювач керма, а також гальмівні механізми на колесах та виконавчих механізмах.
Електрична схема екскаватора
Як негативний провідник тут використовується безпосередньо металевий корпус екскаватора. Електрообладнання в ланцюзі працює від напруги 12 або 24 В. Як джерело струму використовується акумулятор або додатковий генератор, змонтований на силовому агрегаті.
Робота електричної схеми спрямована на забезпечення:
- запуск двигуна;
- роботи фар, габаритних вогнів та іншого технологічного освітлення, зовнішньої світлової сигналізації;
- функціонування вентиляційної системи; системи кондиціювання;
- роботи контрольно-вимірювальних приладів;
- роботи автономних підігрівачів, якщо вони передбачені у конструкції техніки.
Небагато про те, як працює екскаватор
Робота екскаватора починається із відведення частини енергії від силового агрегату та її передачі на привід гідравлічного насоса. Так запускається у роботу гідравліка. Підвищується тиск робочого середовища. Отриманої енергії достатньо для того, щоб привести в дію виконавчі механізми, в такому випадку стрілу та встановлений на неї навіс.
Найбільш поширені на сьогодні – одноковшові екскаватори. Вони працюють циклічно, крок за кроком виконуючи такі дії:
- Забір ґрунту в ківш.
- Повертає платформу навколо осі з метою перенесення вмісту ковша до місця вивантаження.
- Зворотний поворот платформи до місця повторного забору ґрунту.
Після здійснення одного циклу масло подається в гідробак, де воно відстоюється, фільтрується і вже очищене подається в гідронасос для участі у новому робочому циклі.
Все це дозволяє з упевненістю говорити, що сучасні екскаватори – це надійна, багатофункціональна та продуктивна спецтехніка, яка буде стабільною та ефективною у роботі. Але похвалитися всім цим здатні лише найкращі представники свого класу. Саме такі екскаватори й представлені сьогодні у продажу «Hydromarket» за найкращими цінами в Україні та країнах Європи. Якщо потрібні додаткові консультації та допомога у виборі, зверніться до менеджерів компанії у зручний для себе час.
- Переробка сміття в Україні: питання, яке потребує комплексного підходуАктуальна проблема переробки сміття в Україні, показники у цифрах по нашій країні та країнах Європи, що підтверджують її серйозність. Знайомство з основними різновидами ресайклінгу, а також видами відходів, що подаються на переробку. Продукти, які можна отримати на виході шляхом утилізації відходів. Основні різновиди обладнання, яке може використовуватися на сміттєпереробних підприємствах, принцип їх влаштування, дії та види вихідної сировини.
- Вибираємо лебідку на трактор правильноЗнайомство з тракторними лебідками, їх основними різновидами, призначенням. Опис трелювальних лебідок та особливості їх використання у лісозаготівельній галузі, залежність місця встановлення на техніці від виду робіт, для яких вони призначаються. Тракторні лебідки, які стануть незамінним рішенням під час експлуатації техніки у поганих дорожніх умовах, на нестабільних ґрунтах, пересіченій місцевості. Опис основних видів, залежно від типу приводу. Рекомендації щодо вибору.