Технология строительства и ремонта дороги
Автомобільна дорога є складним комплексом інженерних споруд, здатним забезпечити безперервний, зручний і безпечний рух різних категорій транспортних засобів. І що б воно відповідало цим вимогам, було надійним і довговічним у процесі служби, необхідно використовувати якісні матеріали й до дрібниць дотримуватися технології будівництва. Зараз детальніше познайомимося з тим, як влаштована дорога і які технології можуть використовуватися в процесі її укладання. Розкажемо та особливості її ремонту.
Знайомимося із будовою автомобільної дороги
Автомобільна дорога поєднує у собі шар земляного полотна та так званого «дорожнього одягу». Дорожній одяг – це багатошарова конструкція, що включає як основу, так і шари покриття:
- Підстава.
- Покриття.
Передові сучасні технології передбачають додаткове використання таких матеріалів, як геотекстиль та георешітка. Вони покликані підвищити показники міцності дорожнього полотна і його довговічність. Так, геотекстиль укладають між шарами ґрунту та піску. Він запобігає проникненню піщинок у шар землі, що виключить розмивання. Георешітка прокладається між піском та щебенем для того, щоб уникнути змішування цих матеріалів.
Що являє собою основу автомобільної дороги
Основа – це складова дороги. Тобто саме вона сприйматиме максимальне навантаження від транспорту, що рухається. Спочатку ґрунт вирівнюється й ущільнюється, поверх засипається шар піску, а вже далі передбачено кілька шарів каменів різної фракції, починаючи від крупнозернистої до дрібнозернистої. При облаштуванні матеріали ретельно утрамбовуються, обробляються в'язкими компонентами, переважно бітумом.
Жорсткі вимоги пред'являються до товщини та щільності кожного шару. Вартість облаштування основи становить у середньому від 40 до 60% від загальної ціни дороги. У ряді випадків висота базового покриття може досягати 2-х метрів. Тут взаємозв'язок простий – чим товстіша основа, тим міцнішою буде дорога.
Що являє собою покриття автомобільної дороги
Покриття – це верхній, міцний шар, основне призначення якого – забезпечення якісного переміщення автомобільного транспорту. Воно повинно витримувати стираючі та ударні навантаження, які обов'язково будуть передаватися на поверхню від коліс, що обертаються. Також потрібно забезпечити підвищену стійкість покриття до будь-яких зовнішніх природних впливів: мороз, сніг, волога, пряме сонячне проміння.
При облаштуванні покриття можуть використовуватись різні технології:
- Укладання асфальтобетону. Найпоширенішим є рішення на сьогодні в Україні. Є сумішшю з дрібнофракційного щебеню і в'яжучого компонента на основі бітуму. На полотно обов'язково укладається гарячим - 145 - 150 0С при відвантаженні. Важливо, щоб заводи були у відносній близькості від місця виконання робіт. Потрібно використання асфальтоукладачі, дорожніх катків. На основу укладається шаром 40-50 мм. При облаштуванні внутрішньодворових доріг, тротуарів, під'їзних шляхів буде достатньо одного шару асфальтобетону, доріг загального призначення – 2 шари, у шосе з інтенсивним навантаженням – 3 шари. При багатошаровій конструкції нерідко в нижньому шарі використовується щебінь більшої фракції.
- Цементобетон. Це технологія облаштування монолітного дорожнього покриття. Передбачається нанесення, розрівнювання та трамбування спеціального бетонного складу. У реалізації вона складніша, ніж укладання асфальтобетону. Також потрібно забезпечити суворе дотримання вологих та температурних показників у процесі твердіння бетону. Це дозволить запобігти вимерзанню та випаруванню ваги з покриття вже в процесі експлуатації покриття. Але й термін служби монолітних цементобетонних доріг вищий, як і їх міцність. Так, сьогодні за цією технологією будується понад 80% американських доріг, близько 50% Європейських. В Україні, на жаль, цей показник поки що дуже низький – не більше 5%. До недоліків також відносять складність у ремонті та досить високу вартість.
- Збірні. Передбачається укладання дорожніх плит. Це варіант для облаштування тимчасових під'їзних і об'їзних шляхів, зокрема на будівельних майданчиках, при облаштуванні мостів та ін. особливо за середніх швидкостях. Але якість та довговічність таких доріг буде високою.
Кожна технологія має свою сферу застосування. Але все ж у багатьох випадках вирішальним фактором при виборі технології буде все ж таки підсумкова вартість дороги.
Знайомимося з технологіями ремонту дорожніх покриттів
Незалежно від того, які матеріали використовувалися при будівництві доріг, наскільки дотримувалася технологія укладання, рано чи пізно, покриття все ж таки вимагатиме ремонту. Погіршенню якості покриттів сприяє негативне вплив, регулярні дії від проїжджаючих машин, природне зношування з часом, низька якість матеріалів та відхилення від стандартизованої технології, недотримання профілактичного обслуговування доріг.
Щоб відновити функціональність шосе, виконується ремонт. Спочатку видаляється застаріле та пошкоджене покриття методом вирізки, холодного фрезерування, верстатного вироблення. Місце виконання робіт очищається від сміття, пилу та вологи. Стінки та дно виїмки обробляється в'яжучою речовиною – розплавленим бітумом. А ось подальша робота залежить від обраної технології:
- Заміна верхнього шару дорожнього одягу. Актуально для серйозного та великого за площею руйнування. Тобто тоді, коли недоцільно виконувати ремонт ямки. Дозволяє повернути трасі стан, близький до початкового. Тут за допомогою фрези зрізається 5-6 см шар асфальту.
- Гаряче асфальтування. Припускає вирубування пошкодженої ділянки за допомогою відбійного молотка, заливку гарячим асфальтобетоном, ущільнення за допомогою ковзанок. Трудомісткість та вартість робіт тут досить високі. Виконуватися може лише за температури повітря не нижче +10 0С. При цьому важливо забезпечити температуру суміші понад 120оС.
- Ущільнення поверхневого шару. Передбачається використання віброплит масою 65-110 кг. Забезпечує ущільнення матеріалу на всю глибину ями. Застосовується на невеликих площах ділянках автомагістралей.
- Струменеве нагнітання. Використовується в процесі ремонту доріг із жвавим рухом. Дозволяє у мінімальні терміни прибрати деформаційні зміни та вибоїни. Вартість тут невисока, а роботи можна виконувати поступово в міру пошкодження полотна. Для заливки використовується суміш дрібного щебеню та бітумної емульсії.
Вигляд технології підбирається індивідуально у кожному випадку залежно від типу та стану дорожнього покриття.
Якість, швидкість та ефективність робіт як з облаштування трас, так і ремонту безпосередньо залежить від технічної оснащеності компанії-підрядника. Так, у його розпорядженні мають бути дорожні катки, асфальтоукладальники, дорожні фрези, екскаватори, навантажувачі, самоскиди, вібротрамбувальники та багато іншої спеціалізованої техніки. Придбати її на максимально вигідних умовах можна в інтернет-магазині компанії Hydromarket. На одному сайті ви зможете підібрати всі ті машини, які знадобляться вам у роботах за найкращою ціною та з надійними гарантіями. Для отримання консультацій та допомоги у виборі можна зв'язатися з менеджерами компанії.
- Переробка сміття в Україні: питання, яке потребує комплексного підходуАктуальна проблема переробки сміття в Україні, показники у цифрах по нашій країні та країнах Європи, що підтверджують її серйозність. Знайомство з основними різновидами ресайклінгу, а також видами відходів, що подаються на переробку. Продукти, які можна отримати на виході шляхом утилізації відходів. Основні різновиди обладнання, яке може використовуватися на сміттєпереробних підприємствах, принцип їх влаштування, дії та види вихідної сировини.
- Вибираємо лебідку на трактор правильноЗнайомство з тракторними лебідками, їх основними різновидами, призначенням. Опис трелювальних лебідок та особливості їх використання у лісозаготівельній галузі, залежність місця встановлення на техніці від виду робіт, для яких вони призначаються. Тракторні лебідки, які стануть незамінним рішенням під час експлуатації техніки у поганих дорожніх умовах, на нестабільних ґрунтах, пересіченій місцевості. Опис основних видів, залежно від типу приводу. Рекомендації щодо вибору.